تبلیغات

انــــــــــــعکاس جــــــــــــوانی

انــــــــــــعکاس جــــــــــــوانی
علوم ازمایشگاهی_تهـــــــــــــــران پزشکی_90 
نظر سنجی
نظرتون درباره اهنگ وبلاگ چیه؟






در‌مورد بنیاد جشن نوروز مطالب بیشماری بیان شده كه در این‌جا

 نمونه‌هایی از آنها را ذكر می‌نماییم.


1. در روایات زرتشتی و بیشتر نویسندگان ایرانی و عرب و شاعران

از‌جمله فردوسی، بنیاد آن را به جمشید پادشاه پیشدادی نسبت

می‌دهند و می‌گویند: جمشید شاه تختی بساخت كه دیوان

آن‌را بدوش گرفته به هوا بردند و به یك روزه از كوه دماوند به

 بابل فرود آوردند، مردم با مشاهده این عمل در شگفت شدند

 و آن روز خاص را نوروز خواندند.


فردوسی می‌گوید:

چو خورشید تابان میان هوا/نشستـه بروشاه فرمانروا                  
                        
جهـــان انجمن شــد بر آن تخت او/شــگفتی فــرو مــانــده از بخت او

بــه جمشیــد بر گــوهـر افشـانـدنـد/مرآن روز راروز نوروز خــوانــدنــد

ســر ســال نـو هـرمـز فــــرودیـــن/برآســـوده از رنـــج روی زمیـــن
  
بـــزرگان به شـــادی بیـــاراستنـد/مـی و جـام و رامشگـران خواستنـد

چنیــن جــشن فــرخ از آن روزگار/به ما ماند از آن خسروان یادگار

2. حكیم عمر خیام در نوروزنامه راجع به جشن نوروز می‌گوید:
 

از آن بوده است كه آفتاب در هر 365 شبانه‌روز و ربعی به اول دقیقه

 

حمل بازآید و چون جمشید از آن آگاهی یافت آن را نوروز نام نهاده

 

پس از آن پادشاهان و دیگر مردمان به او اقتدا كردند و آن روز را

 

جشن گرفتند و به جهانیان خبر دادند تا همگان آن را بدانندوآن

 

تاریخ را نگاهدارند و بر پادشاهان واجب است كه آیین و جشن

 

و رسم ملوك را به‌جای آرند. از بهر مباركی و خرمی‌كردن در اول سال

 

هر‌كسی در نوروز جشن كند تا نوروز دیگر عمر در شادی گذراندند.

3. این فصل «فروردگان» است كه جشن‌آوری اجداد

 و نیاكان بود و چنان می‌پنداشتند كه در پنج

شب متوالی، ارواح طیبه مردگان، برای دیدار وضع زندگی

و احوال باز ماندگان به زمین فرود آمده و

در خانه و آشیانه خویش مشغول تماشا و سركشی می‌شون

، اگر خانه تمیز و پاك بود، ارواح مسرور بر می‌گردند، اما در غیر

این صورت، آنان غمگینو ناراحت بر‌می‌گردند.


4. روایتی دیگر می‌گوید كه نیشكر را جمشید،

 در این روز پیدا كرد و مردم از كشف و خاصیت آن

متحیر شدند. سپس جمشید دستور داد تا

از شهد آن شكر ساختند و به مردم هدیه دادند. آن روز

را «نوروز» نامیدند.


5. می‌گویند: اهریمن، بلای خشكسالی

و قحطی را بر كره زمین فرو نشانید، اما جمشید به جنگ

با اهریمن پرداخت وعاقبت اورا شكست داد.

 آن‌گاه خشكسالی و قحطی را از ریشه خشكانید و به

زمین باز گشت. با بازگشت وی،

درختان و هرنهال و چوب خشكی سبز شد. بسا مردم این روز را

«نوروز» خواندند و هر كس به یمن و مباركی،

در تشتی جو كاشت و این رسم سبزی نشانیدن

درایام نوروز از آن زمان تا به امروز باقی مانده است.


6. بیرونی در آثار الباقیه‌ می‌نویسد:

«از آداب جشن نوروز این بود كه در صحن هر‌خانه به هفت

ستون، هفت رقم از غلات می‌كاشتند

 و هر‌یك از آنها كه بهتر می‌رویید، دلیل ترقی و خوبی آن

نوع غله می‌دانستند».در المحاسن و الاضداد نوشته شده:

«بیست و پنج روز قبل از نوروز در صحن كاخ سلطنتی، دوازده

ستون از خشت خام برپا می‌شد كه بر هر‌یك از آنها یكی از حبوبات

 را می‌كاشتند و آنها را نمی‌چیدند مگر با نغمه‌سرایی و خواندن آواز.

 در ششمین روز نوروز این حبوب را می‌كندند و در مجلس پراكنده می‌نمودند

وتا شانزدهم فروردین كه مهر روز نام دارد آن را جمع نمی‌كردند.

تقسیم روزهای ماه فروردین:در عهد باستان مراسم جشن نوروز

به مدت 21‌روز برگزار می‌گردید كه در هر روز برنامه‌یی خاص انجام می‌گرفت.


1. از اول تا روز سوم برای دید و بازدید خویشاوندان و بزرگان.

2. از روز سوم الی روز ششم فروردین، دید و بازدید همگانی و برگزاری جشن رپیثون.

3. از روز ششم الی روز نهم، برای اجرای جشن خوردادگان.

4. از روز نهم الی سیزدهم، بار عام شاهی برای پذیرفتن عموم طبقات هر یك به‌نوبه خود بود.

5. ازروز سیزدهم الی روز نوزدهم، برای تفریحگاههای خارج از شهر.


6. ازروز نوزدهم الی بیست و یكم، برای اجرای مراسم جشن فروردگان


7. روز بیست و یكم پایان جشن و مخصوص تفریح و گردش در خارج از شهر است.


د
ر یك تقسیم‌بندی دیگر، فروردین به شش قسمت تقسیم می‌گردید:


1. پنج روز اول به پادشاه و اشراف مربوط بود و آنها جشن ویژه داشتند.

2. پنج روز دوم برای بخشش اموال ودریافت هدایای نوروزی از طرف پادشاه.

3. پنج روز سوم متعلق به خدمتگزاران بود.4 

4.چهارمین پنج روز به خواص تعلق داشت.

5. پنج روز پنجم به لشكریان.

6. ششمین قسمت پنج روزه به رعایا اختصاص داشت.


این تقسیم‌بندی به قول جاحظ در المحاسن الاضد زمان جمشید

و به قول بیرونی در آثارالباقیه بعد از جمشید و بنا به نظر ذبیح‌الله

صفا در زمان ساسانیان معمول بوده است.

نقسیم‌بندی دیگر هم وجود داشته است كه به نوروز خاصه و نوروز عامه

تقسیم می‌شده. پنج روز اول را نوروز عامه و بقیه روزهای نوروز را نوروز خاصه می‌گفتند.




[ سه شنبه 29 اسفند 1391 ] [ 12:54 ب.ظ ] [ حسنا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام ما6 تا دانشجوی علوم آزمایشگاهی تصمیم گرفتیم وبلاگی بسازیم که فقط علمی نباشه و در مورد موضوعات مختلف پست های خودمون رو بذاریم .با نظراتتون سعی در بهتر کردن این وبلاگ داریم .
مدیــــــر وبــــــــلاگ:فرانـــک
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

انعکاس جوانی

Online User